Gouda

Jaarlijks komen ongeveer één miljoen toeristen naar de kaasstad Gouda. De stad staat bekend om het gotische stadhuis, de zeventiende-eeuwse Waag en de Sint-Jan. Met ruim 70.000 inwoners is het een van de drie grootste plaatsen langs het tracé van de RijnGouwelijn.

De lightrailverbinding biedt de vele bezoekers een alternatief voor de auto, waardoor in het centrum de druk op de parkeervoorzieningen wordt verminderd. De bezoekers zijn overigens niet alleen toeristen, maar ook mensen uit de regio. Ze trekken naar Gouda om te winkelen, maar ook voor de vele restaurantjes of voorzieningen zoals ziekenhuis, scholen, schouwburg en bioscoop. En wanneer het westelijk tracé klaar is, is de lightrail een prima vervoermiddel voor Gouwenaren om zonder tussenstop een bezoek aan het strand te brengen.

De komst van de lightrail naar Gouda past in de ontwikkelingen die gepland zijn in de Spoorzone van Gouda. In de twee kilometer langs het spoor komen kantoren, woningen, een onderwijspark en een vrijetijdscentrum. Bij het station komt het nieuwe stadhuis, een bioscoop, kantoren, woningen, nieuw busstation én een halte van de RijnGouwelijn. Bovendien heeft de gemeente ervoor gezorgd dat de RijnGouwelijn op maaiveldhoogte komt, zodat het makkelijker wordt om de lijn door te trekken richting de binnenstad van Gouda. De RijnGouwelijn krijgt voorlopig twee haltes in Gouda: Gouda Centraal en bedrijventerrein Goudse Poort. Op de website van de gemeente Gouda leest u meer.

Halte Goudse Poort
Rondom de halte Goudse Poort staat veel te gebeuren. Met de RijnGouwelijn voor de deur komt hier een toplocatie voor kantoren. Ook wil de gemeente hier een vrijetijdscentrum realiseren. Bovendien wordt het bedrijventerrein Goudse Poort ook met openbaar vervoer goed bereikbaar.

Halte CS
Bij Gouda Centraal staan veel bouwplannen op stapel. Het Huis van de stad (het nieuwe stadhuis) wordt er gebouwd, een busstation, een grote bioscoop, kantoren en woningen. Bovendien komt er een onderwijspark en zijn er parkeervoorzieningen voor de auto en fiets.